Az első lépések…
Amikor minőségirányítási rendszerről kezd el gondolkodni valaki, akkor mi jut elsőként eszébe? ADMINISZTRÁCIÓ, ADMINISZTRÁCIÓ, ADMINISZTRÁCIÓ. Mind ez mivel jár? PLUSZ MUNKA!
Első találkozásomkor a minőségirányítással nekem is ezek a gondolataim voltak. Első képzésemkor az oktató a következő kérdést tette fel: „Miért van Ön itt? Mit vár Ön a képzéstől?” A válaszom egyszerű volt: „Ha a képzés befejezése után azt fogom érezni, hogy nem csak egy „kockafejűek” által, íróasztal mögött kitalált felesleges adminisztrációról van szó, hanem olyan útmutatásról, mely valós segítségemre lehet Cégem irányításában, akkor volt értelme eljönnöm.” A képzés végére sikerült ennek a látásmódnak az útján elindulni, persze ekkor még messze áltam attól, hogy valóban a minőségirányítási tevékenységet tekintsem szívügyemnek.
Saját tapasztalatom alapján a legnagyobb hiba melyet el lehet követni, hogy a minőségirányítási rendszerünket úgy próbáljuk kialakítani, hogy egy – a napi rutin munkánkat lépésről-lépésre nem kellően ismerő- szakember próbál egy szabvány szerint megfelelő működési elvet ránk erőltetni. Ebben az esetben a rendszer ugyan pontról-pontra biztosítja a szabvány elvárásainak igazolását, azonban valamennyi munkatárs a plusz adminisztrációs terhet fogja csak látni benne.
PLAN – TERVEZD MEG!
Vezetői elkötelezettség nélkül nem lehet minőségirányítási rendszert működtetni. A minőségirányítási rendszer annál jobban kialakítható, fenntartható és annál hatékonyabban fejleszthető minél inkább azt érzik a munkatársak, hogy az ő bevonásukkal, az ő munkájuk támogatására készült.
A megfelelő gondolatmenet szerint, ha már létezik a napi rutin, akkor azt írjuk le, nézzük meg, hogyan működik első látásra? Vizsgáljuk meg, hogyan harmonizál e a szabvánnyal, megtaláljuk e a bizonyítékokat a szabványnak történő megfelelésre?
Ezt követően vizsgáljuk meg a következő két kérdést:
Mely szabványpont teljesítésére nem találtunk bizonyítékot a rendszerben? – Gondoljuk át, mi hiányzik ehhez, talán csak a leírtak átgondolása, vagy néhány aprócska módosítás a rutin munkában.
Ha már megismertük a szabványt, milyen gondolatokat ébreszt bennünk, mellyel a rutin munkánkat nem csak hatékonyabbá, de reprodukálhatóbbá is tehetjük? – Gondoljuk át ezt is, hiszen a lényeg, hogy a rendszer egy folyamatos fejlődés igényét és a fejlesztés megvalósítását indukálja.
Máris el eljutottunk egy soha véget nem érő folyamat első lépéséhez, megterveztük mit, hogyan csináljunk. Mostmár dokumentálhatjuk, természetesen a Szabvány elvárásainak megfelelően.
DO – CSINÁLD ÚGY!
Miután a rendszert mindenki megismerte- megfelelő képzés nélkül nincs rendszer bevezetés- kezdjük el a munkát e szerint végezni.
CHECK – ELLENŐRIZD!
ACT – JAVÍTSD (CSELEKEDJ)!
Egy működtetett irányítási rendszer élete soha nem ér véget. A változó környezet, a fejlődés, a rendszer hatékonyságának vizsgálata a minőség irányítási rendszer folyamatos fejlesztését, megújulását vonja maga után.
Közel 20 éves tapasztalattal segítjük Önt is az elindulásban. Vegye fel a kapcsolatot Velünk!